Doel 6: Jeugdigen en ouders worden gestimuleerd om zelf en met elkaar oplossingen te vinden
Wat wilden we daarvoor doen? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |||||||||
1 | We continueren onze inzet op preventie door het versterken van de pedagogische basisinfrastructuur, met een focus op het opvoeden en opgroeien van jeugdigen met goed en toegankelijk aanbod. | |||||||||
1 | Vanuit de landelijk beschikbare middelen NPO (Nationaal Programma Onderwijs) versterken we de ondersteuning aan jeugdigen waardoor hun mentale weerbaarheid verbetert en gelijke onderwijskansen toenemen. We versterken gezamenlijk met lokale partners goed en toegankelijk preventief aanbod voor een positief opgroei- en opvoedklimaat rondom jeugdigen waarin kwetsbaarheid ook wordt gezien als onderdeel van het gewone leven. Dit doen we samen met onderwijs, de kinderopvang, Geynwijs op School (GWOS) en partners in het voorliggend veld. De belangrijkste activiteiten zijn: | |||||||||
b. het inrichten van een preventieteam op onze scholen voor het voortgezet onderwijs, gericht op de (actuele) ondersteuningsbehoeften van jeugdigen, ouders en docenten; | ||||||||||
c. experimenteren met verbeterde signalering van problematiek bij jonge kind in voorschoolse periode waar extra inzet wordt geacht voor passende ondersteuning en overgang naar PO (primair onderwijs); | ||||||||||
d. tijdelijk uitbreiden van het groepswerk, jongerenwerk (op scholen) en inzet Jeugdgezondheidszorg (JGZ); | ||||||||||
e. om schade aan kinderen en jeugdigen door scheidingen zoveel mogelijk te voorkomen werken we samen met lokale en regionale partners (Lekstroom) aan het opzetten van een advies- en informatiepunt, dat in 2024 operationeel moet zijn; | In 2023 is een kwartiermaker voortvarend gestart met uitvoering van activiteiten, waaronder versterken van het voorliggend veld, het opzetten van een expertiseteam en aansluiten bij bestaande spreekuren. Januari 2024 start het lokale spreekuur met toevoeging van scheidingsexpertise. | |||||||||
f. extra inzet op begeleiden thuiszitters; | ||||||||||
g. deskundigheidsbevordering van docenten op het signaleren en handelen bij zorgsignalen; | Er is een uitvraag gedaan onder PO-scholen waar hun behoefte ligt. Op basis daarvan is een training ontwikkeld, die januari 2024 gegeven wordt. | |||||||||
h. stimuleren van informele oudernetwerken. | ||||||||||
3 | We intensiveren de aanpak op seksueel grensoverschrijdend gedrag, door in te zetten op meer voorlichting hierover aan partners in de stad, deze tegelijkertijd handreikingen te bieden wat men kan doen bij signalen, en door in te zetten op laagdrempeliger toegang tot begeleiding van slachtoffers. | Hiertoe is opdracht verstrekt aan Pretty Woman. Pretty Woman heeft voorlichtingen gegeven op de VO-scholen en verbindingen gelegd met jongerenwerk en het preventieteam op het Anna van Rijncollege, om laagdrempeliger toegankelijk te zijn voor slachtoffers. | ||||||||
4 | We bouwen verder samen met Geynwijs, Kinderopvang, JGZ, Onderwijs aan de preventieve inzet en vroegsignalering van het jonge kind (huisbezoeken kwetsbare ouders, VoorZorg, samenwerking partners) en benodigd aanbod voor jonge kinderen met complexe problematiek. | |||||||||
5 | We zetten in op het verminderen van (dreigende) (taal)achterstanden van kinderen door educatie op de peuteropvang en basisschool, maar ook door het ontwikkelen van projecten gericht op het verbeteren van de Nederlandse taal samen met ouders en onze partners. Naast de gebieden in Nieuwegein waar de achterstanden het grootst zijn en waar we extra op inzetten, zetten we ook Nieuwegein-breed in op professionalisering en activiteiten, de werkwijze Taalrijke Stad is daar een voorbeeld van. Verder werken we samen met het onderwijs en de kinderopvang aan de kwaliteit en het bereik van VVE. Inzet van de peutermonitor gaat ons hierbij helpen. | |||||||||