Doel 4: Voorkomen dat jeugdigen in zware en langdurige, intensieve hulp (ver van huis) komen die vaak een grote impact heeft op het leven van kinderen en jongeren en hun ouders/verzorgers
Wat wilden we daarvoor doen? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |||||||||
1 | De nieuwe inkoopstrategie Jeugd die we samen met andere gemeenten in de Lekstroom ontwikkelen, heeft als doel om ook die zwaardere zorg bereikbaar en beschikbaar te houden. | |||||||||
2 | Vanuit de nieuwe inkoopstrategie kopen we per juli 2023 bij één opdrachtnemer de integrale opdracht Gezinsvormen in, gefinancierd middels taakgerichte bekostiging. | |||||||||
3 | Wij volgen (via de werkgroep ‘grip op jeugdhulp’) actief of onze uitgaven aansluiten op de beschikbare financiële middelen. Dit door regionale data(analyse) vanuit het dashboard van de Regionale Backoffice Lekstroom en het versterken van het relatiebeheer van de grootste aanbieders. Naast de regionale inzet zet Nieuwegein zich in vanuit de driehoek Geynwijs, beleid en financiën/RBL. In dialoog maakt de driehoek gebruik van de data uit het dashboard die maandelijks worden gemonitord op nieuwe trends in zorggebruik. In dialoog beoordelen we de mogelijkheden die inspelen op dergelijke trends. | De uitvoering is volgens afspraak. De volgende stap hierin is de implementatie van de inkoop. Onze inzet heeft tot op heden echter helaas nog niet het gewenste financiele effect opgeleverd; de uitgaven op jeugdhulp hebben een stijgende trend. Hiermee wijken we niet af van de landelijke trend. | ||||||||
4 | We bouwen lokaal aan een netwerk van partners (waaronder onderwijs en kinderopvang) om geweld achter de voordeur aan te pakken. | Er is regionaal een uitvraag gedaan onder PO-scholen om te kijken waar zij behoefte aan hebben. Op basis daarvan is een training ontwikkeld die januari 2024 wordt gegeven voor PO-scholen en kinderopvang die daar interesse in hebben (zie ook Thema Versterking, Doel 6, onder 2.g). Van daaruit wordt gekeken of een lokaal netwerk door hen wordt gewenst. | ||||||||
5 | We investeren in Geynwijs om op termijn zwaardere zorg zoveel als mogelijk te voorkomen. Daarbij hoort ook extra inzet van een POH-Jeugd medewerker (praktijkondersteuning bij de huisarts). | De extra inzet zoals beoogd in het coalitieakkoord (3 fte) is gerealiseerd. | ||||||||
6 | Via onder andere het Jongerenloket, leerplicht en GWOS zetten we in op het verlagen van het aantal thuiszitters (leerplichtigen die niet naar school gaan) en voorkomen we vroegtijdig schoolverlaten zodat alle jongeren een startkwalificatie kunnen halen. | |||||||||
7 | Naar aanleiding van een onderzoek naar de zorgstructuur rondom MBO-studenten in de regio's Lekstroom, Utrecht Stad, Utrecht Zuid Oost en Utrecht West voeren we de aanbevelingen uit om de ondersteuning aan MBO studenten te verbeteren. | |||||||||
8 | De landelijke hervormingsagenda Jeugd moet leiden tot verbetering van de hulpverlening en een financieel beheersbaar en duurzaam jeugdstelstel. Eén van de thema's is de grootte van de jeugdregio's voor inkoop van jeugdhulp. Daar de regio Lekstroom qua aantal jeugdigen (in relatie tot andere regio's) klein is, heeft dit mogelijke gevolgen voor Nieuwegein. We volgen deze ontwikkeling actief. | Omdat de hervormingsagenda pas op de agenda van het VNG congres (juni) is gekomen, is de implementatie ervan vertraagd. | ||||||||