N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Vestigingsplaats
Den Haag
Doel
De Bank Nederlandse Gemeenten is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang en verstrekt krediet tegen lage tarieven aan of onder garantie van Nederlandse overheden.
Openbaar belang
Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG bij aan het zo laag mogelijk houden van kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Aandeelhouders van BNG Bank zijn uitsluitend overheden. De helft van de aandelen is in handen van gemeenten, provincies en een hoogheemraadschap. De Nederlandse Staat is houder van de andere helft van de aandelen.
Financieel belang
De gemeente Nieuwegein bezit 0,14% van de aandelen.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 5.062 mln.
Eind: N.n.b.
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 143.995 mln.
Eind: N.n.b.
Financieel resultaat voor bestemming
Volgt
Risico's
Dividenduitkering kan jaarlijks fluctueren.
Kredietrisico: Aangezien BNG Bank zich richt op het Nederlandse publieke domein, is het concentratierisico voor de bank relatief hoog en inherent aan haar bedrijfsmodel.Ontwikkelingen
De volatiliteit op de financiële markten zal naar verwachting groot blijven. Dat maakt het doen van voorspellingen over het verwachte nettoresultaat voor de toekomst niet verantwoord. Daarmee is de hoogte van de winstuitkering voor gemeente voor de komende jaren ook onzeker.
Vitens N.V.
Vitens N.V.
Vestigingsplaats
Zwolle
Doel
Het maken, verkopen en leveren van drinkwater.
Openbaar belang
Het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater, het verantwoord omgaan met natuur en milieu, waarbij Vitens als belangrijkste milieuaspecten noemt het voorkomen van verdroging of vernatting, het gebruik van duurzame energie, een verantwoorde omgang met reststoffen en een ecologisch verantwoord beheer van waterwingebieden.
Bestuurlijk belang
De gemeenten en provincies in het verzorgingsgebied van Vitens zijn de publieke aandeelhouders.
Financieel belang
Gemeente Nieuwegein is aandeelhouder. Een jaarlijkse financiële bijdrage aan Vitens is niet aan de orde.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: 600,3 mln.
Eind: N.n.b.
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: 1.387,8 mln.
Eind: N.n.b.
Financieel resultaat voor bestemming
Het verwachte resultaat in 2023 is € 27,1 miljoen euro
Risico's
Sinds 2020 wordt er geen dividend meer uitgekeerd i.v.m. grootschalige investeringen.
Ontwikkelingen
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Regionale Uitvoeringsdienst Utrecht 2.0
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het afhandelen van meldingen, verlenen van vergunningen en toezicht en handhaving op het gebied van milieu, natuur, landschap, water en veiligheid.
Openbaar belang
Zorgen dat bedrijven het leefmilieu niet onnodig belasten en werken aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving voor iedereen.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Financieel belang
De bijdrage van de gemeente Nieuwegein aan de RUD in 2023 bedraagt € 421.300
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 1.271.000
Eind: € 1.517.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 6.770.000
Eind: € 7.363.000
Financieel resultaat voor bestemming
Het resultaat van de RUD Utrecht in 2023 is € 302.000 positief
Risico's
1. Outputfinanciering: productie achterblijvende vraag
2. Outputfinanciering: onvoldoende productiviteit
3. Outputfinanciering: kengetallen
4. Ziekteverzuim
5. Wet- en regelgeving: Algemeen
6. Wet- en regelgeving: Invoering Omgevingswet DSO
7. Wet- en regelgeving: Invoering Omgevingswet transitie bodemtakenOntwikkelingen
In 2023 lag de ontwikkeling van de RUD met name op de voorbereiding op de invoering van de Omgevingswet (verschuiving basistakenpakket en overgang bodemtaken van provincie naar gemeenten). Daarnaast is het traject om te komen tot een omgevingsdienst in de provincie Utrecht gestart.
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardig en klantvriendelijke uitvoering van afvalbeheer en beheer van de openbare ruimte, waaronder reinigingstaken.
Openbaar belang
Het openbaar lichaam heeft tot taak het zorgdragen voor een goede reguliere en milieuverantwoordelijke inzameling van (gescheiden) huishoudelijke afvalstoffen.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen.
Financieel belang
De bijdrage voor 2022 aan RMN bedroeg € 7.131.000 (exclusief eventuele eindafrekening DVO 2023)
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 218.000
Eind: € 244.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 29.662.000
Eind: € 25.511.000
Financieel resultaat voor bestemming
€ 26.000
Risico's
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Na afloop van de contractduur kunnen als gevolg van marktomstandigheden grote schommelingen ontstaan in de tarieven van de verwerkingsstromenOntwikkelingen
* Tweede kwartaal 2023 is de nieuwe directeur-bestuurder gestart.
* Gemeente Nieuwegein werkt nauw samen met RMN om het grondstoffeninzamelplan 2021-2024 te implementeren.
* De ontwikkeling van de organisatie blijft aandacht vragen.Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Afval Verwijdering Utrecht (AVU)
Vestigingsplaats
Soest
Doel
Organisatie en regeling van transport, overslag, be- en verwerking van huishoudelijk afval.
Openbaar belang
De basistaak van de AVU is het op een verantwoorde manier afvoeren en verwerken van het door 25 Utrechtse gemeenten ingezamelde afval. Deze taak bestaat uit het overslaan van het afval uit de vuilniswagen in grote transport-vrachtwagens of schepen, waarna het naar de verwerkers gaat.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder J. van Engelen.
Financieel belang
Nieuwegein is een van de 25 deelnemende gemeenten in de verbonden partij. De bijdrage Nieuwegein aan AVU in 2023 bedroeg € 2.201.631. Begroting AVU is onderdeel van de begroting van RMN. Bijdrage AVU is onderdeel van de bijdrage RMN.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 300.607
Eind: € 0
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 27.652.538
Eind: € 20.804.329
Financieel resultaat voor bestemming
€ 0 ; (voorlopige jaarrekening; o.b.v. voorlopige cijfers AVU, nog niet voorzien van accountantsverklaring en nog niet door het bestuur vastgesteld).
Risico's
Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bijdragen.
De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Indien gemeenten taken of delen van taken weghalen kan overcapaciteit aan productiemiddelen en boventalligheid van personeel ontstaan en onderdekking van de algemene kosten.
* De complexiteit van Europese aanbestedingen zorgt voor een groot tijdbeslag op de inkopers en vergt en een hoge mate van deskundigheid van de inkopers. Dit brengt risico mee van te lange doorlooptijden en geen optimale vertaling van de behoefte naar het programma van eisen.
* Door de groei van de organisatie en de technische snelle ontwikkeling van IT systemen ontstaat het risico dat IT systemen niet goed op elkaar aansluiten en werkzaamheden inefficiënt worden uitgevoerd en de beheerskosten toenemen.
* Met name bij het aflopen van conctracten maar ook als gevolg van marktontwikkelingen en veranderde hoeveelheden kunnen er schommelingen ontstaan in de kosten per afvalstroom.Ontwikkelingen
* Per 1 januari 2023 is nieuwe contract voor textielinzameling gaan lopen met voor Nieuwegein veel hogere opbrengsten.
* Er lopen in 2024 geen grote overeenkomsten af; dit maakt de kans op grote schommelingen in kosten kleiner.Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Veiligheidsregio Utrecht (VRU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR).
Openbaar belang
De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd ter bevordering en waarborging van de voorbereiding op rampen en crises, met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de veiligheidsregio.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door burgemeester M. van Beukering-Huijbregts.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage aan de VRU in 2023 bedraagt € 3.917.000
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 23.252.000
Eind: € 28.319.000
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 62.533.000
Eind: € 64.945.000
Financieel resultaat voor bestemming
Het resultaat 2023 van de VRU is € 4.510.000 positief
Risico's
* Loon- en prijsontwikkelingen
* Onvoorziene kosten
* Mogelijk wegvallen van de nadeelcompensatie voor de gemeente NieuwegeinOntwikkelingen
* Verbeteren dekking Amersfoort
* Versterking crisisbeheersing
* Cyberveiligheid
* Meldkamer
* Veilige energietransitie
* Natuurbrandbestrijding
* Vakbekwaamheid brandweer
* Bluswatervoorziening en -transport
* Innovatie
* Repressief Informatie Systeem
* Risk Factory
* Omgevingswet
* Huisvesting brandweerpostenBelastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Het efficiënt uitvoeren van het heffen van gemeentelijke belastingen, de wet waardering uitvoering onroerende zaken en het beheer en uitvoering van vastgoedinformatie
Openbaar belang
De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd aangaande het opleggen van de diverse gemeentelijke belastingen en de inning hiervan met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de BghU.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door wethouder E. Eggengoor.
Financieel belang
Nieuwegein is een van de 10 deelnemers in de verbonden partij. De bijdrage van Nieuwegein aan BghU in 2023 bedraagt € 1.003.365 (exclusief teruggave over 2022 en eindafrekening 2023)
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 2.782.220
Eind: € 2.477.816
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 3.102.508
Eind: € 8.823.080
Financieel resultaat voor bestemming
€ 746.522
Risico's
BghU heeft niet te maken met noemenswaardige risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen en die niet opgevangen konden worden binnen de reguliere exploitatie.
Ontwikkelingen
De dienstverlening van de BghU staat al enige tijd onder druk (o.a. niet halen van kwaliteitsnormen, toename bezwaren, achterstanden taxaties, verlaging oordeel waarderingskamer).
Het bestuur en de organisatie buigen zich samen over de ervaren uitdagingen met betrekking tot de dienstverlening en kwaliteitsnormen en welke overwegingen en verbeterpunten dit met zich meebrengt, ook voor de middellange termijn. Er is een stuurgroep (vertegenwoordiging vanuit bestuur) opgericht om dit proces te ondersteunen.Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Verbindion (N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches
Openbaar belang
De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein exploiteert het sportcomplex Merwestein en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de uitvoering van het gemeentelijk sportbeleid. De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein heeft op dit moment twee taken, te weten het beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt vertegenwoordigd door burgemeester M. van Beukering – Huijbregts, namens aandeelhouder. Wethouder J. van Engelen namens het college (vanuit zijn rol als portefeuillehouder Sport).
Financieel belang
Omvang DVO 2023 € 1.534.771,84.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 10.701.557
Eind: N.n.b.
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 1.630.950
Eind: N.n.b.
Financieel resultaat voor bestemming
Volgt
Risico's
De energiekosten zorgden er in 2023 ook voor dat de kosten stegen voor Verbindion ten opzichte van de jaren ervoor. Met de vernieuwing van het complex wordt hierop ingespeeld. Ook in 2023 kreeg Verbindion compensatie vanuit het Rijk via SPUK.
De gemeente heeft een garantie afgegeven voor de lening van de revitalisatie van Merwestein van € 50. mln. Bij een mogelijke verslechterende exploitatie en financiele positie kan de gemeente aangesproken. Wij schatten dit risico als licht.Ontwikkelingen
De N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein is bezig met de vernieuwing van sport- en evenementencomplex Merwestein. Dit heeft een grote impact de komende jaren.
GGD regio Utrecht (GGDrU)
GGD regio Utrecht (GGDrU)
Vestigingsplaats
Zeist
Doel
Het uitvoeren van de in de Wet Publieke gezondheid beschreven taken
Openbaar belang
De regeling voorziet in de behoefte in de gemeenten aan openbare gezondheidszorg.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt in het Algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder M. Schouten.
Financieel belang
De bijdrage 2023 bedroeg € 2.720.090
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: 4.330.577
Eind: € 4.618.536
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 29.287.735
Eind: € 32.366.469
Financieel resultaat voor bestemming
€ 648.000
Risico's
Tot 2023 heeft de GGDrU financiële knelpunten en noodzakelijke investeringen binnen eigen begroting op weten te vangen. Dit was mogelijk via het ombuigingenplan, met als gevolg dat er scherp aan de wind werd gevaren. In de kaderbrief 2024 gaf de GGDrU aan dat als zij wederom uit de eigen begroting ging putten, wettelijk verplichte taken en bepaalde dienstverlening zou worden aangetast. Om deze reden heeft het Dagelijks Bestuur van de GGDrU voor 2024 een hogere bijdrage gevraagd om de zaken op orde te krijgen, maar het Algemeen Bestuur besloot hier niet volledig in mee te gaan waardoor de vastgestelde begroting 2024 lager is uitgevallen dan de eerste ontwerpbegroting. De GGDrU verwacht in 2025 in staat te zijn om verder te bouwen aan een robuustere organisatie en heeft in de kaderbrief 2025 enkel een aantal externe en inhoudelijke ontwikkelingen genoemd die op dit moment kunnen worden voorzien. De financiële impact is nog niet geheel inzichtelijk. Ook de mogelijke gevolgen van gemaakte keuzes in de vastgestelde begroting 2024 zijn nog niet zichtbaar. Door in het begrotingsproces 2026 in gesprek te gaan met gemeenten kan de GGDrU rekening houden met de financiële situatie van gemeenten door te (blijven) zoeken naar mogelijkheden om stijgende kosten op te vangen, en zo gemeenten hier beter op voor te bereiden.
Ontwikkelingen
Het is een landelijke trend dat de publieke gezondheidszorg onder druk staat: de bevolking groeit, gezondheidsvraagstukken worden complexer van aard en er is tekort aan gezondheids-zorgprofessionals. Enerzijds vragen de maatschappelijke ontwikkelingen en uitdagingen om een duurzaam integraal preventieve aanpak en een stevige positionering van de GGDrU, daarnaast moeten we rekening houden met de financiële situatie van gemeenten en waar nodig bestuurlijke keuzes in het takenpakket maken om stijgende kosten op te vangen.
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)
Vestigingsplaats
Nieuwegein
Doel
Effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning.
Openbaar belang
WIL biedt een financieel vangnet voor inwoners van het Lekstroomgebied die niet economisch zelfredzaam zijn. Daarnaast zet WIL zich in voor de re-integratie van inwoners met een uitkering op de arbeidsmarkt en biedt zij inkomensondersteuning (inclusief schuldhulpverlening) aan mensen om armoede, schulden en sociale uitsluiting te bestrijden.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks en algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor. Wethouder G. Bamberg vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein eveneens in het algemeen bestuur.
Financieel belang
De totale kosten 2023 bedragen € 29.247.651, inclusief BTW.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 0
Eind: € 0
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 5.754.000
Eind: € 6.896.000
Financieel resultaat voor bestemming
€ 0
Risico's
1. Nullijn is niet langer houdbaar.
• Vanaf 2020 hanteert WIL, de financiële nullijn tenzij er sprake is van onvermijdelijke kosten. In de afgelopen jaren is om concrete en urgente redenen van de nullijn afgeweken, bv. in verband met extra kosten voor o.a. ICT en cao-kosten. Voor 2024 moet WIL (zie 1e begrotingswijziging) deze pragmatische nullijn loslaten, omdat er mensen met multiproblematiek en/of een beperking in de loop der jaren een steeds groter deel zijn gaan uitmaken van het klantenbestand.
• Het aantal bijstandshuishoudens is licht gedaald in 2023, maar door de instroom van inwoners met een beperking, complexe problematiek, alsook de instroom van statushouders blijft er een risico op een minder snelle uitstroom en dus op een stijging van het klantenbestand. Het Lokale Werkteam en WIL werken hard om deze groepen te laten uitstromen.
• WIL wijst het ziekteverzuim aan als een (groot) risico (zie begroting 2024, p. 24). Als het ziekteverzuim niet wordt teruggedrongen leidt het tot een hogere werkdruk en vervolgens extra uitval onder het personeel. WIL huurt daarom in, met lastenverzwaring voor de gemeenten tot gevolg.
• Bovengenoemde stijging van klanten leidt tot een stijging van de personeels- en regelingskosten in 2024. In haar kaderbrief 2025 benoemt WIL o.a. de cao-stijging en de risico-opslag voor BUIG). Met WIL gaan we in 2024 in gesprek over de mogelijkheden om de werkprocessen efficiënter en effectiever in te richten om de personeelslasten nu en in de toekomst te beperken. Dit leidt er waarschijnlijk niet toe dat de ‘nullijn, tenzij….’ strikt kan worden aangehouden.
2. Landelijke en lokale ontwikkelingen kunnen leiden tot hogere kosten:
• Inflatie en de energiearmoede leiden tot een daling van de koopkracht, meer financiële problemen en een groter beroep op de dienstverlening van WIL (waaronder bijzondere regelingen en schuldhulpverlening).
• Regelgeving en maatregelen vanuit het Rijk (Participatiewet in Balans) en de gemeenteraad ter reparatie van de koopkracht kunnen extra druk leggen op de organisatie en de financiën van WIL
• De pilot ‘Inkomensbeheer bijzondere doelgroepen’ voor de kwetsbare inwoners met financiële problemen, loopt eind 2024 af. Als we deze groep goed willen blijven bedienen via deze route, hebben we extra budget nodig vanaf 2025 (kosten 2024: €100.000).
• De stijging van de aanmeldingen Vroegsignalering (gericht op het voorkomen van problematische schulden) zal zich doorzetten, mede omdat meer partijen gaan aanhaken (bv. energieleveranciers en verhuurders).Ontwikkelingen
Zowel Nederland als Europa maken diverse crises door (inflatie, woning, arbeidsmarkt, asielopvang, etc.). Het is onduidelijk hoe lang deze crises zullen aanhouden en wat de gevolgen op korte en middellange termijn zullen zijn voor de economie en de maatschappij.
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)
Recreatieschap Stichtse Groenlanden (SGL)
Vestigingsplaats
Utrecht
Doel
Ontwikkeling, beheer en toezicht van regionale recreatieterreinen en routestructuren voor wandelen, fietsen, varen en paardrijden in de gemeenten die deelnemen aan het recreatieschap
Openbaar belang
Behartigen van de belangen van de deelnemers bij de gemeentelijke regeling en beheren en investeren in natuur en landschap.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het dagelijks bestuur door wethouder J. van Engelen en in het algemeen bestuur door wethouder E. Eggengoor.
Financieel belang
De totale bijdrage 2023 is € 270.676.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 3.876.202
Eind: € 2.035.704
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 8.205434
Eind: € 9.422.492
Financieel resultaat voor bestemming
Nog niet bekend
Risico's
1. Met ingang van 31 december 2022 is uitvoeringsorganisatie Recreatie Midden-Nederland (RMN) geliquideerd. Staatsbosbeheer voert sinds 1 januari 2023 de recreatietaken uit (beheer, onderhoud, vergunningverlening toezicht en handhaving, exploitatie en de bijbehorende bedrijfsvoering).
2. Met de transitie is een incidenteel bedrag gemoeid van € 1,1 miljoen. Dit bedrag is ten laste gebracht van boekjaar 2022.
3. Staatsbosbeheer werkt in de jaren 2023 tot en met 2025 met een taakstellend budget (op basis van het jaar 2022 plus indexering).
4. Weerstandsvermogen: het bestuur heeft bij de 2e begrotingswijziging 2022 besloten dat het weerstandsvermogen uiterlijk 2026 weer op peil is (1,0).
5. Hogere deelnemersbijdrage: ondanks het taakstellende budget in 2023 en 2024, is de kans op een extra deelnemersbijdrage mogelijk als gevolg van:
- stijging van kosten van materialen voor het uitvoeren van beheer en onderhoudswerkzaamheden.
- inflatie: stijging van kosten van materialen voor het uitvoeren van beheer en onderhoudswerkzaamheden door loon- en prijsstijgingen.
- kosten sociaal plan: deze kosten zijn voor een periode van zes jaar vanuit het liquidatiebudget RMN afgedekt, daarna is de hoogte van de kosten nog onzeker.
- dekking tekort jaarrekening 2023, als gevolg van eenmalige storting voorziening garantiebetalingen voormalige medewerkers RMN. Het DB heeft uitstel vaststelling jaarrekening teneinde te komen tot afspraken met SBB,, waardoor vorming van de voorziening achterwege kan blijven.Ontwikkelingen
In november 2023 is geconstateerd dat de begroting 2023, en daarmee ook de begroting 2024, niet correct zijn opgesteld.
Hierdoor wordt programma B te zwaar belast. Daarom moet de begroting worden aangepast. Deze aanpassing heeft negatieve gevolgen voor programma A. Nieuwegein is deelnemer in programma A. In het proces van het opstellen van de jaarrekening 2023 worden raden en staten voorstellen aangeboden voor aanpassingen van de begroting 2023 en de begrotingswijziging 2024. Hierbij is dan de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen.WerkwIJSS
WerkwIJSS
Vestigingsplaats
IJsselstein
Doel
De stichting Beschut Werk Lekstroom (handelend onder de naam WerkwIJSS) heeft ten doel het organiseren van beschutte werkplekken voor personen met een arbeidsbeperking dan wel een achterstand tot de arbeidsmarkt, alsmede al hetgeen met
het vorenstaande in de ruimste zin verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn.Openbaar belang
Het bieden van een passende beschutte werkplek aan Wsw-medewerkers en andere inwoners van de gemeente Nieuwegein die vanwege een arbeidsbeperking of andere redenen op beschutte werkplekken zijn aangewezen. WerkwIJSS vormt zo het vangnet voor mensen die op geen enkele manier bij een werkgever kunnen worden geplaatst.
Bestuurlijk belang
De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in de raad van commissarissen door wethouder E. Eggengoor.
Financieel belang
WerkwIJS bedrag Beschut € 257.565,00; bedrag Kansis € 11.146,80.
Eigen vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 164.861
Eind: € nnb
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2023
Begin: € 225.750
Eind: € nnb
Financieel resultaat voor bestemming
€ 13.410
Risico's
Kostenstijging door hogere loonkosten. Door de huidige opzet van WerkwIJSS zijn er vaste kosten voor o.a. locatie, faciliteiten en personeel.
Ontwikkelingen
De visie van WerkwIJS in de Kadernota 2025 bevat drie elementen:
- (door)ontwikkelen tot een breed sociaal leerwerkbedrijf
- blijven sturen op financiële resultaten
- verkenning toekomstige huisvesting.Coöperatie ParkeerService UA
Coöperatie ParkeerService UA
Vestigingsplaats
Amersfoort
Doel
Ondersteunen van gemeenten bij het ontwikkelen, implementeren en uitvoeren van parkeerbeleid.
Openbaar belang
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door wethouder E. Eggengoor. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden. Een directeur-bestuurder verzorgt de dagelijkse leiding.
Financieel belang
De verwachte bijdrage voor de uitvoeringsovereenkomst in 2023 bedraagt € 1.050.000
Eigen vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: € 1.983.022
Eind: N.n.b.
Vreemd vermogen
Boekjaar: 2022
Begin: n.v.t.
Eind: n.v.t.
Financieel resultaat voor bestemming
Volgt
Risico's
Omdat de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is (UA), is er onder normale omstandigheden geen extern risico bovenop het reguliere risico van de parkeerexploitatie, waarvoor reeds bij de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente rekening is gehouden. Hierin zijn ook beheersmaatregelen opgenomen. Bij uitreding van een lid van de coöperatie bestaat het risico dat de indirecte kosten per lid stijgen. Het risico hierop wordt binnen de huidige omstandigheden als zeer klein geschat. Toetreding van nieuwe leden ligt meer in de lijn der verwachting. In dat geval dalen de indirecte kosten. Een beheersmaatregel is niet van toepassing. De beheersmaatregelen voor de andere risico kunnen gezien worden als toereikend. De kans dat deze risico’s zich gelijktijdig manifesteren, is nihil.
Ontwikkelingen