Leefomgeving en veiligheid

Thema Leefbaarheid, wat hebben we daarvoor gedaan?

Doel 2. Een stad die kwalitatief goede en voldoende voorzieningen en groen biedt om te kunnen recreëren, ondernemen en te verplaatsen of verblijven.

Wat wilden we daarvoor doen?

Wat hebben we daarvoor gedaan?

1

We stellen in 2023, aan de hand van de beheerplannen volgens de principes van assetmanagement, de nota kapitaalgoederen op.

2

AFVAL
We gaan afvalscheiding verder faciliteren en stimuleren door:
a.   Bovengrondse restafval cocons te vervangen door ondergrondse containers.

b.   We gaan aparte inzameling van GFT bij de hoogbouw verder invoeren.

c.   Controle op voldoende aanwezigheid papier- en glascontainers.

d.   Een nieuwe manier van textielinzameling, met handgeloste containers.

3

We gaan door om bijplaatsing van (grof)afval tegen te gaan en treffen de volgende maatregelen:
a.   Alle bijplaatsingen worden zo snel mogelijk weggehaald.

b.   We vervangen de container (grind)cocons.

Alle locaties zijn vervangen uitgezonderd Handelskade.

c.   We zetten extra in op handhaving.

4

Ter verdere stimulans om afval te minderen en beter te scheiden, gaan we:
a.   Onderzoek naar de effectiviteit van het recyclingstation doen.

Het onderzoek is wat vertraagd. Vanwege de onderbezetting bij RMN komt het onderzoek traag op gang.

b.   Voorlichting door recyclingcoaches laten geven.

c.   Inzetten op communicatiemiddelen gericht op specifieke doelgroepen.

5

RIOLERING EN WATERHUISHOUDING
We benoemen maatregelen in een jaarprogramma Water 2023 om de kwaliteit, het functioneren en de beleving van stedelijk water te bevorderen.

6

We passen, zowel bij het reguliere onderhoudsprogramma als nieuwe projecten, klimaat adaptieve maatregelen toe.

7

We renoveren een aantal drukrioolgemalen en 3 tunnelgemalen namelijk de:
a.   Veertunnel *

b.   Sporttunnel

In verband met een gewijzigde prioritering zijn in 2022 de gemalen van de Duikeendtunnel en de Nedereindsetunnel gerenoveerd. De Veertunnel en Sporttunnel zijn daardoor naar 2023 doorgeschoven.

c.   Parktunnel

In verband met een gewijzigde prioritering is de Parktunnel doorgeschoven naar 2024.

8

We voeren baggerwerkzaamheden uit conform het baggerplan 2014-2028. Dit doen we gezamenlijk met het Hoogheemraadschap de Stichtse Rijnlanden. In 2022 is gestart met het opstellen van het gezamenlijk bestek en de aanbesteding waarbij de verwachting was om in 2022 te kunnen starten met de uitvoering van het baggeren in de genoemde wijken. Door vertraging bij het opstellen van het bestek en de aanbesteding zal de uitvoering op zijn vroegst starten in het eerste kwartaal van 2023. Het betreft watergangen die liggen in de volgende wijken:
a.   Vreeswijk

b.   Plettenburg

De werkzaamheden lopen tot mei 2024.

c.   Park Oudegein

d.   Het Klooster

e.   Laagraven

f.   Galecop.

9

Wij besteden, via de media, aandacht aan het goed gebruik van de riolering. We gebruiken daarvoor onze gemeentelijke website, lokale media, buurtberichten, de gemeentelijke pagina in de Molenkruier en websites van buurtplatforms.

10

Wij werken aan pilots en aan een meerjarenplan voor waterkwaliteit samen met HDSR.

11

Wij stellen een nieuw Programma riolering en waterhuishouding op voor de periode 2024-2027. Dit ter vervanging van het huidige Gemeentelijk Rioleringsplan.

12

OPENBAAR GROEN
We stellen een natuurbeleidsplan op met hierin de visie over biodiversiteit, gebaseerd op de aanbevelingen van de Wet Natuurbescherming vanuit het rapport van Ecogroen.

13

Op basis van dit natuurbeleidsplan wordt er een uitvoeringsplan gemaakt.

14

We implementeren de aanbevelingen uit het rapport van Ecogroen, daar waar deze eenvoudig realiseerbaar zijn.

15

Het bomenafwegingskader wordt aangepast. De 3-30-300 regel en de uitwerking voor de compensatie van de te kappen bomen (bomen terug planten of zorgen we voor passend ander groen) worden hierin meegenomen.

In 2023 is dit proces opgestart en wordt in 2024 afgerond. De reden van de vertraging is dat in 2023 het omgevingsprogramma Natuur in de Stad prioriteit heeft gekregen.

16

Nieuwegein wordt conform de integrale groenbestekken onderhouden. Voor het recent aanbestede bestek Oost & Zuid gaan we de nieuw ingezette methodiek (op basis van belevingswaarde/bouwteams) kritisch monitoren.

17

We gaan de stad samen met bewoners verlevendigen door bv plantenbakken, bankjes ed aan te brengen. Voor de plantenbakken geldt echter momenteel wel dat deze alleen in zelfbeheer uitgegeven worden. We passen het beleid hier op aan.

In de evaluatie van het zelfbeheer, die gestart is, wordt dit meegenomen. In 2023 zijn de zelfbeheerders bij het omgevingsprogramma Natuur in de stad betrokken geweest.

18

We gaan een uitvoeringsplan 'oplossen ernstige wortelopdruk in Nieuwegein' opstellen en deze dan wijksgewijs aanpakken.

Dit wordt nu reactief op verschillende locaties aangepakt. In Q3-2023 is het realiseren van het uitvoeringsplan opgestart. We gaan dit actief koppelen aan het groot onderhoud van de wegen/buurten op basis van de nieuw opgestelde beheerplannen.

19

SPELEN
We gaan verder met de speelbuurtenaanpak. We voeren deze uit in minstens twee geprioriteerde buurten, te weten in:
a.   Doorslag

b.   Park Oudegein

Kinderboerderij is aangepakt. De andere twee locaties zijn afhankelijk van de motie M51 en de besluit van de evenemententerrein.

20

Naast de speelbuurtenaanpak wordt waar nodig gewerkt aan onderhoud en vervanging van losse speel- en sportplekken.

21

Wij blijven samen met SportID werken aan de uitvoering van beweegroutes door Nieuwegein, zoals het ‘ommetjesnetwerk’ (wandelmogelijkheden rond bedrijventerreinen).

22

ONDERHOUD WEGEN EN CIVIELE WERKEN
Uitvoering groot-onderhoudsprogramma elementen 2023 in de wijken:
a.   Doorslag

b.   Vreeswijk

c.   Fokkesteeg

Door o.a. vertraging van het groot onderhoud in 2022 en de aanleg van glasvezel zijn de plannen herzien. In 2023 zijn locaties in 11 buurten opgepakt. Voorbereiding van de geplande buurten was (deels) in 2023 gereed. Uitvoering van een aantal buurten is naar 2024 verschoven.

d.   Galecop

Zie 22c.

e.   Hoogzandveld

f.   Huis De Geer

Zie 22c.

g.   Merwestein

Zie 22c.

h.   Park Oudegein

i.   Batau Noord

j.   Batau Zuid

k.   Zuilestein

23

Groot onderhoud aan de Menuetbrug gaat gecombineerd worden met de Kloosterbrug en Karosbrug.

De voorbereiding is nog niet afgerond in 2023 doordat er na gericht technisch onderzoek gebleken is dat er meer herstelmaatregelen noodzakelijk zijn.

24

We vervangen installaties voor op afstand bedienbare bruggen is aanbesteed en zal verder ontworpen en uitgevoerd worden.

25

We gaan de kademuren langs de voorhaven van de Rijkshulpschutsluis vervangen ter hoogte van Frederiksoord en Spuisluis.

Het ontwerp en omgevingsvergunningstraject zijn in 2023 nog niet afgerond. Vervanging van de kademuren start wel in 2024.

26

We gaan aan het werk met een raamovereenkomst onderhoudswerkzaamheden vaste kunstwerken voor conserveringswerkzaamheden en herstel van metselwerk kade- en keermuren.

27

We gaan drie houten bruggen vervangen Meikeverpad en twee langs de Groene Steeg.

28

OPENBARE VERLICHTING
We gaan in de volgende wijken de openbare verlichting voorzien van LED armaturen:
Hoogzandveld en Laagraven.

29

In 2023 gaan we het nieuwe beleidsplan maken.

In 2023 zijn we gestart met het opstellen van een nieuw beheerplan voor de openbare verlichting. We zetten het huidige beleid voort.

30

VERKEER EN VERVOER
Het vervangen, respectievelijk aanpassen van de verkeerslichten (VRI’S) op Noordstedeweg/Binnenwal en Symfonielaan/Utrechtsestraatweg gaan we in 2023 afmaken.

31

Het vervangen van de verkeerslichten op de Plettenburgerbaan/Martinbaan tegelijkertijd met de herinrichting van het kruispunt.

Het kruispunt Plettenburgerbaan-Perkinsbaan-Martinbaan moet qua infrastructuur worden aangepast in 2025. De verkeerslichten zijn daar een integraal onderdeel van.

32

In 2023/2024  start de vervanging en aanpassing van 13 VRI’s naar iVRI en de vervanging en aanleg van roadblockers:
a.   Zuidstedeweg (met uitzondering van Zuidstedeweg/Binnenwal)

b.   A.C. Verhoefweg (met uitzondering van A.C. Verhoefweg/Wijkerslootweg, A.C. Verhoefweg/Taludweg)

c.   Plettenburgerbaan

Zie #31 Onderzoek naar het toekomstig verkeersaanbod en daarbij behorende (her)inrichting van het kruispunt Plettenburgerbaan/Martinbaan is nog lopend. De verkeerslichten zijn daar integraal onderdeel van en kunnen dientengevolge nog niet vervangen worden.

d.   Hollandhaven/Nijverheidsweg

Deze VRI is i.o.m. het ministerie I&W 'omgeruild' met VRI Zandveldseweg/Henri Dunantlaan. Omdat deze momenteel nog in goede staat blijken te verkeren is de vervanging uitgesteld.

e.   Wijkerslootweg/Batauweg

f.   Taludweg/Middelhoeve

g.   Noordstedeweg/Binnenwal

h.   Zandveldseweg/Henri Dunantlaan

Vervangen van deze VRI is vervroegd maar nog niet afgerond in overleg met het ministerie I&W in ruil voor de VRI Hollandhaven/Nijverheidsweg waar vervanging is uitgesteld (zie 32d).

33

Het vervangen van de roadblockers Stadsplein, Utrechtsestraatweg en De Liesbosch.

De vervanging van de roadblocker Stadsplein wordt in afwachting van de definitieve (inrichtings)plannen voor het Stadsplein en omgeving nog niet vervangen. De vervanging van de roadblockers Utrechtsestraatweg en De Liesbosch is doorgeschoven naar 2025, omdat deze momenteel nog in goede staat blijken te verkeren.

34

In 2023 wordt het veilige schoolroute project in Vreeswijk afgerond. De Toonladder in de wijk Galecop is het volgende project. Het succes hangt mede af van de medewerking en de beschikbaar van vrijwilligers en school.

35

Inzet op werving van (vrijwillige) verkeersbrigadiers.

36

Vanuit het Mobiliteitsprogramma Nieuwegein 2030 worden in 2023 allereerst de volgende concrete acties opgepakt:
a.   Ontsluiting en stalling fiets.

b.   Aanbieden deelfietsen bij grotere tramhaltes.

c.   Opstellen monitorings- en evaluatieprogramma, met als eerste actie het monitoren van het gebruik van de (gratis) parkeerplaatsen bij tramhaltes.

d.   Aanwijzen locaties voor fietsstraten.

e.   Verlengen werkzaamheden Fietsambassadeur.

f.   Deelnemen programma: "Ieder kind een fiets".

g.   Ontwikkelen nieuwe fietsroute richting Utrecht via o.a. Mendes da Costalaan, te beginnen met de aanpak kruising met de Richterslaan en fietsstraatinrichting via o.a. Betere Buurten.

h.   Aanpassing kruising Plettenburgerbaan-Martinbaan (v.r.i. en infra).

Zie #31. Onderzoek naar het toekomstig verkeersaanbod en daarbij behorende (her)inrichting van het kruispunt Plettenburgerbaan/Martinbaan is nog lopend. De verkeerslichten zijn daar integraal onderdeel van en kunnen dientengevolge nog niet vervangen worden.

i.   Uitbreiden van fietsnietjes in City.

City is in de komende jaren nog in ontwikkeling. Dit heeft grote effecten, continue wijzigen, op de infrastructuur. Het handhaven en uitbreiden van stallingsmogelijkheden voor de fiets middels fietsnietjes loopt gelijk met de ontwikkeling van City. Concrete aantallen fietsnietjes zullen pas duidelijk worden als de ontwikkeling van heel City is klaar is.

j.   Start proef met knip Batauweg.

37

De beleidsregels met betrekking tot laadpalen (‘Beleidsregels openbare oplaadinfrastructuur elektrische voertuigen’, 2017) worden herijkt op basis van de laatste (op de toekomst gerichte) inzichten en technische mogelijkheden. Onder andere zullen daar de onderwerpen ‘aanpak laadpaalkleven’ en ‘legesvorderingen inzake de objectvergunning en het verkeersbesluit’ aan de orde komen.

38

Wij streven ernaar om minimaal vier marktpartijen actief in Nieuwegein te hebben die de laadpalen voor ons realiseren, met als doel een concurrerende prijsgarantie voor de gebruikers.

39

OPENBAAR VERVOER
We gaan verder met het ombouwen van bushaltes volgens het principe ‘bus halteert op rijbaan’.

40

Het verbeteren van de bereikbaarheid van bedrijventerrein Het Klooster. Samen met de provincie Utrecht en vervoerder U-OV verkennen van de mogelijkheden om dit bedrijventerrein ook in de avonduren en in het weekend te ontsluiten door middel van aanvullend openbaar vervoer (AOV), bijvoorbeeld als pilot vanuit het Programma Doelgroepenvervoer (DGV) en AOV.

41

Evaluatie pilot 'Wijkbus Vreeswijk'.

42

Onderzoek naar mogelijke verbeteringen in de doorstroming van het openbaar vervoer in Nieuwegein.

43

PARKEREN
Wij werken verder aan de voorbereiding van maximaal 27 elektrische deelauto’s in de parkeergarage Theater. Dit deelauto-concept is gekoppeld aan de ontwikkeling van het project CityPromenade. Wij doen onderzoek naar de mogelijkheden om dit deelauto-concept beschikbaar te stellen voor een veel bredere doelgroep.

In een eerder stadium zijn deelauto’s plaatsen voorzien op locaties die mogelijk niet tot het beste gebruik daarvan leiden. Door gewijzigde inzichten voor de bouw van P15 is een hernieuwd onderzoek naar locatie van de deelautoplaatsen gewenst. Een nieuw plan van aanpak is onlangs vastgesteld.

44

Op logische locaties in Nieuwegein is gestart met een deelfietsen-concept, onder andere in de gratis bewaakte fietsenstallingen. Wij werken (mee) aan het verbeteren van de bekendheid en vindbaarheid van dit concept.

45

Wij starten met de bouw van parkeergarage Zuid. Oplevering is momenteel voorzien in het tweede kwartaal van 2024.

Bij de begrotingsbespreking 2023 is vastgesteld dat de bouw van deze parkeergarage vooralsnog geen vervolg krijgt

46

Wij realiseren een zonnepanelensysteem boven op de parkeergarage Theater.

De zonnepanelen zijn geplaatst en wij zijn bezig met werkinstelling in Q1-2024

47

Wij werken aan een definitief ontwerp voor een fietsenstalling nabij het OV-knooppunt City.

Deze activiteit is onderdeel van de ontwikkeling van City en wij zijn nog bezig met een definitief ontwerp. Om die reden realiseren wij op korte termijn een tijdelijke fietsenstalling op de beoogde definitieve locatie.

48

Wij starten met de aanpassing van het parkeerroute-informatiesysteem.

49

Wij starten met de realisatie van een fietsrouteinformatiesysteem (naar verwachting gereed in 2025 of 2026).

50

OPENBAAR GROEN:
Campagne Bladgoud: opstart van een nieuwe werkwijze en omvat het verzamelen van bladeren (in plaats van afvoeren). Hier wordt bladmulch van gemaakt, wat weer gebruikt wordt in nieuw aan te leggen plantvakken.

Vanuit het bestek Oost & Zuid hebben we de Campagne Bladgoud uitgevoerd.

51

OPENBAAR GROEN:
Maai mei niet - Verzoek van de raad om vanuit biodiversiteit in de maand mei niet te maaien.

Om de natuur een handje te helpen heeft de gemeente Nieuwegein meegedaan met het initiatief ‘MaaiMeiNiet’ van stichting Steenbreek. Dit hield in dat we in de maand mei waar het mogelijk is, niet zouden maaien om vlinders, vogels, bijen en andere insecten weer een plek te geven in onze groene leefomgeving.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2024 15:05:27 met de export van 07/04/2024 14:53:59